الرؤيا والرسالة
لمحة عامة عن الكلية | ||
---|---|---|
رؤية الكلية ورسالتها وأهدافها وهيكلها التنظيمي: رؤية الكلية: تعمل كلية التربية وفق رؤية الجامعة، ومتطلبات المجتمع واحتياجاته سعياً للمشاركة في تحقيق خطط التنمية الشاملة بالشكل الأفضل، ولذلك فهي تعدّ متخصصين ومعنيين في مجالات عديدة: معلمين تربويين للحلقة الأولى من التعليم الأساسي، مربيات رياض الأطفال، مدرسين مؤهلين تربوياً لتدريس المواد الاختصاصية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي والمرحلة الثانوية، متخصصين في الإرشاد النفسي، وعلم النفس. وتعمل الكلية لتطوير التعليم على المستويات كافة بما يحقق تنمية بشرية مجتمعية شاملة مستدامة. كما تسهم كلية التربية من خلال البحث العلمي في إيجاد الحلول المناسبة لمشكلات المجتمع، وتقوم كليات التربية بدور ريادي في مجال التعاون التربوي والنفسي مع كليات التربية ومعاهدها في الوطن العربي، والمراكز البحثية في ميدان التربية وعلم النفس. وتتطلّع كلية التربية في جامعة البعث إلى إحداث وافتتاح اختصاصات جديدة للدراسات العليا والبحث العلمي، وإحداث مجلة تربوية متخصصة في نشر البحوث التربوية والنفسية، إضافة إلى تفعيل العمل المهني من خلال تقديم الخدمات والاستشارات لمؤسسات المجتمع المدني والتعاون مع المنظمات والجمعيات المهتمة بالمجالات التربوية والنفسية. رسالة الكلية: كلية التربية مؤسسة علمية أكاديمية تضطلع بمهام متعددة تعليمية ومهنية وثقافية وبحثية، وتسعى لتقديم خدماتها وفق معايير الجودة والنوعية، وبناء التصورات ووضع الآليات التي تمكنها من تطوير التعليم على المستويات كافة بالتعاون مع وزارة التربية والجهات المهتمة بالمسائل التربوية والنفسية والتربية الخاصة. أهداف الكلية: تهدف كلية التربية في جامعة البعث إلى: – تنفيذ السياسة التربوية في الجمهورية العربية السورية. – توفير القوى البشرية ذات الكفاية العلمية اللازمة للعمل في المجالات التربوية والنفسية وفي التخصصات النوعية. – النهوض بالبحث التربوي والنفسي وتطويره. – تلبية حاجات المجتمع من الخدمات التربوية والنفسية. – تنمية التعاون في المجالات التربوية والنفسية بين كليات التربية ومعاهدها محلياً وعربياً. – حل المشكلات التربوية والتعليمية في البيئة المحلية وفي المجتمع بوجه عام. كما تعمل كلية التربية لتحقيق أهدافها على القيام بالمهام اللازمة لذلك ومنها: – تنمية شخصية الطالب في جميع جوانبها في إطار تربية متكاملة متوازنة. – تنمية الوعي القومي لدى الطالب وتعزيز انتمائه إلى وطنه وأمته. – تنمية حب الطالب للعمل ليسهم في عملية التنمية الشاملة للمجتمع. – توجيه الطلبة وإرشادهم نحو التخصصات التي تتناسب مع قدراتهم واستعداداتهم وميولهم الدراسية والمهنية والتي تتفق وحاجات المجتمع. – تشجيع روح المبادرة لذوي الحاجات الخاصة والاهتمام بذوي المواهب والمعوقين ورعايتهم وتحفيزهم لضمان الإسهام الفعال في بناء المجتمع وفي عملية التنمية. – تمكين العاملين في الحقل التربوي من غير المؤهلين تربوياً أو من غير الحاصلين على مؤهلات جامعية، من تحقيق نموهم المهني والحصول، حسب الحال، على شهادات التأهيل والتخصص أو على الإجازات الجامعية. – إعداد معلمي رياض الأطفال ومعلمي الصف للمرحلة الأولى من التعليم الأساسي ومدرسي مواد الاختصاص لمراحل التعليم الأخرى وفي جميع التخصصات. – إعداد الباحثين التربويين والنفسيين ورفد مؤسسات الدولة بهم. – إعداد المرشدين النفسيين لتقديم خدمات المساعدة في المراحل التعليمية كافة، وفي مؤسسات القطاع العام والخاص والمشترك والتجمعات السكانية. – إعداد المتخصصين في التربية الخاصة لرعاية ذوي الحاجات الخاصة في المؤسسات التربوية والاجتماعية وغيرها. – إعداد المتخصصين في بناء المناهج التربوية والتقنيات التربوية. – إعداد المتخصصين في التخطيط التربوي والإدارة التربوية. – تنمية الوعي بالبحث العلمي وأهمية نتائجه على المستويات كافة (الاجتماعية والاقتصادية والمهنية والصحية…وغيرها) – إجراء البحوث العلمية في المجالات التربوية والنفسية، وتطوير أساليبها، وتوظيف نتائجها في معالجة المشكلات الميدانية. – تبادل الخبرات وتنسيق الجهود في مجالات البحث التربوي والنفس مع المؤسسات التربوية والاجتماعية على مختلف الصُعد (محلياً وعربياً ودولياً). – الإسهام في مناشط محو الأمية وتعليم الكبار والتعليم المستمر والتربية المستدامة. – توصيف مهن المساعدة النفسية والتربوية ووضع المعايير اللازمة للممارسة المهنية لدى المؤسسات الاجتماعية بغية رفع كفايات العاملين فيها. – الإسهام في تطوير المؤلفات الجامعية وترجمة ما يلزم للتعليم الجامعي والبحث العلمي ودفع عملية التعريب المتصلة بالمراجع وتوحيد المصطلحات المستعملة وذلك في مجالات اختصاصات الكلية. – تنظيم دورات تدريبية وإقامة ندوات ومؤتمرات تربوية ونفسية والمشاركة الفعالة في النشاطات العلمية في هذا الإطار عربياً ودولياً. – الاضطلاع بمسؤولية التطوير المهني لأعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات. – إحكام التفاعل بين الكلية بأقسامها المختلفة وما في المجتمع من مؤسسات ومنظمات تتكامل مهامها وأهدافها مع مهام الكلية وأهدافها. – التنسيق مع وزارة التربية لتحديد عدد من رياض الأطفال والمدارس النموذجية في مراحل التعليم كافة بغية إجراء التربية العملية وبعض التجارب التربوية فيها. – توثيق الروابط الثقافية والعملية مع الجامعات والهيئات العلمية العربية. – المشاركة في اللجان العاملة في الحقل التربوي والنفسي (التخطيط، المناهج، التقويم والامتحانات، البحوث التربوية والنفسية….) وفي الإعلام والصحة والشؤون الاجتماعية والثقافية ومجالات التنمية كافة. – الإسهام في رفع مستوى كفاءة مدرسي وزارة التربية عن طريق تقديم البرامج التعليمية والدورات التدريبية التخصصية. – التعاون مع وزارة التربية في دراسة المشكلات التربوية والنفسية سعياً لمعالجتها في البحث التربوي والنفسي. – السعي لتقديم خدمات كلية التربية وفق معايير الجودة والنوعية. Message of the Faculty The Faculty of Education is an academic institution in charge of numerous educational, vocational, cultural, and research tasks. It seeks to provide its services in accordance with the standards of excellent and quality and to formulate prospects and decide on mechanisms which enable it to advance teaching on all levels in cooperation with the Ministry of Education and the authorities interested in educational, psychological, and special needs issues. Goals of the Faculty: The Faculty of Education in Al-Baath University seeks to: – Implement the educational policy in the Syrian Arab Republic – Provide the human power who enjoy the scientific efficiency necessary to work in the educational and psychological fields and in specific specializations – Provide for, and advance educational and psychological research – Meet society’s needs of educational and psychological services – Develop co-operation in education on educational and psychological fields among the faculties of education and its institutions locally and in the Arab world – Solving educational and teaching problems in the local environment and in the society in general In order to achieve its goals, the Faculty of Education also works on fulfilling the necessary requirements including: – Developing student’s personality in relation to all aspects within the framework of integrated and balanced education – Developing student’s national awareness and enhancing his belongingness to his homeland and Nation – Developing student’s love for work, so that he contributes to the process of comprehensive development of society – Guiding students and directing them towards the specializations which suit their capabilities, aptitudes, and academic and vocational inclinations, and which are in agreement with the needs of society – Supporting initiatives by students with special needs, and taking interest in talented and disabled students, and sponsoring them and motivating them to guarantee effective contribution to the building of society and to the development process – Enabling workers in the field of education, who are not educationally qualified or who have no university degrees, to achieve their vocational development and to attain, as cir*****stances allow, certificates of qualification and specialization, or university degrees – Qualifying preschool teachers and classroom teachers for Key Stage One in basic education as well as teachers of school subjects in the other teaching stages and for all specializations – Qualifying education and psychology researchers and supplementing state institutions with them – Qualifying psychological counselors to provide assistance services in all teaching stages, and in institutions of public, private, and joint sectors, as well as communities – Qualifying specialists in private education to care for people with special needs in educational and social institutions, amongst others – Qualifying specialists in designing educational, and educational techniques curricula – Qualifying specialists in educational planning and educational management – Raising awareness to scientific research and to the importance of its results in relation to all levels (social, economic, vocational, health, and others) – Conducting research in educational and psychological fields, developing their techniques and implementing the results on solving field problems – Exchanging expertise, and coordinating efforts in the fields of educational and psychological research with educational and societal institutions on all different levels (locally, internationally and in the Arab World) – Participating in events aimed at literacy, adult education, continuous learning and sustainable education – Formulating specifications for the jobs of psychological and educational assistance and setting the necessary standards for vocational practices in social institutions for the purpose of enhancing the efficiency of those who work in them – Participating in developing university publications and translating what is necessary for university teaching and scientific research, as well as supporting the process of Arabization related to references, and standardizing adopted terminology in the Faculty fields of specializations – Organizing training courses and holding educational and psychological conferences and workshops, as well as participating effectively in the pertinent scientific activities whether in the Arab world or internationally – Taking responsibility for vocationally developing academic staff in universities – Establishing interaction between the Faculty, including all its different departments, and the societal institutions and organizations whose tasks and goals integrate with the tasks and goals of the Faculty – Coordinating with the Ministry of Education for deciding the number of model preschools and schools for all School stages for the purpose of conducting practical education and doing some educational experiments there – Enhancing cultural and practical links with Arabic universities and scientific bodies – Participating in committees working in the educational and psychological field (planning, curriculum, evaluation and test design, educational and psychological research … etc.) and in Media, health, social and cultural issues, and in all development fields – Contributing to raising the efficiency level of the Ministry of Education teachers through providing educational programs and specialized training courses – Cooperating with the Ministry of Education in studying the educational and psychological problems for the purpose of solving them through educational and psychological research – Seeking to provide the services of the Faculty of Education in accordance with the standards of excellence and quality
Faculty Vision, Message, Goals and Administrative Structure Faculty vision: The Faculty of Education works in accordance with the vision of the University and the requirements and needs of the society seeking to participate in achieving the comprehensive development plans in the best form. Therefore it qualifies specialists in different fields: Educationists for Key Stage One in basic education, Female kindergarten specialists, educationally qualified teachers for teaching specialist subjects in Key Stage 2 of basic education and secondary school, and specialists in psychological counseling and psychology. The Faculty seeks to advance teaching on all levels in a way that achieves sustainable comprehensive societal human development. The Faculty of Education also contributes, through scientific research, to finding suitable solutions to the problems of society. The Faculties of Education play a pioneering role in the field of educational and psychological co-operation with the Faculties of Education and its institutions in the Arab world and the research centers in the field of education and psychology. The Faculty of Education in Al-Baath University seeks to establish and start new specializations for postgraduate studies and scientific research. It also seeks to establish an educational journal specialized in publishing educational and psychological research in addition to activating vocational work through providing services and counseling for the Civil Society institutions and through co-operation with organizations and societies interested in the educational and psychological fields. |